Een goede nachtrust betekent voldoende slaap. Per leeftijd verschilt het hoeveel uur slaap je nodig hebt. 18 tot 65-jarigen hebben 7 tot 9 uur slaap nodig. Voor de 65-plussers is 7 tot 8 uur genoeg. Hoe kom je aan zoveel slaap als je moeite hebt met je nachtrust? Dat vertellen wij je hieronder met deze tips!

Hoe ga je beter slapen?

Zorg ervoor dat je genoeg slaap pakt. 7 tot 9 uur is voldoende. Als je hier niet aan kan komen moet je je misschien afvragen: “hoe kan dit?” Hoe kan het dat ik niet aan 7 uur slaap kan komen? Ga dit voor jezelf goed na en beantwoord de vraag eens. Als je al weet dat er iets anders kan, verander dat dan.

Zorg voor een eet- en slaapritme. Het is belangrijk dat jij je lichaam een structuur aan leert. Leren je lichaam of hersenen dit niet? Train ze dan. Dit is belangrijk, omdat je lichaam ‘weet’ wanneer het naar bed moet en wanneer het moet opstaan. Om dit te trainen ga je elke avond op dezelfde tijd naar bed en sta en elke ochtend om dezelfde tijd op. Dit gaat helpen te zorgen voor een goede nachtrust.

Zorg ook voor een fijne slaapplek waar je kunt slapen en je lichaam trainen kunt. Een fijn bed, lekkere kussens en een zacht dekbed. Als het bed wat je nu hebt jouw slaap niet meer voldoet. Dan is het misschien tijd om te kijken naar een nieuw bed. Denk aan een hoog laag bed. Dit is een bed dat je in hoogte en meer kan aanpassen. Beslis hoe hoog of hoe laag jij liggen wil of beslis hoe rechtop je liggen wil.

Het is bewezen dat je ’s nachts beter slaapt als je voldoende beweging gehad hebt die dag. Sport daarom voldoende. Wandelen en fietsen is al genoeg. Dit houd je bezig. Vind je dit nou niks? Deo dan yoga en mindfulness oefeningen. Deze oefeningen helpen je je hoofd te legen voor het slapen gaan. Slapen met een leeghoofd zal zorgen voor een goede nachtrust. Je komt hierdoor sneller in slaap, omdat je overdag of in de avond je hoofd al geleegd hebt. In bed hoef je hier dus niet meer over te piekeren.

Wanneer het je echt niet lukt om goed te slapen, blijf dan niet liggen, maar ga dan uit bed. Ga iets anders doen tot dat je merkt dat je weer slaperig wordt en klaar bent voor de verdere nachtrust.

Probeer het eens uit

Als jij daadwerkelijk op zoek bent naar een goede nachtrust dan raden wij je aan eens gebruik te maken van deze tips. Niet elke tip zal voor ieder persoon werken als je er niet in gelooft. Dan spreken je hersenen het idee ervan al tegen en dat is niet wat je wil. Laat jezelf geloven dat je het kan of weet dat je het kan. Ga voor je goede nachtrust en wordt een betere slaper.

Door admin

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *